Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Surat Syaikh Al Dimashqi Al Hanafi kepada Muhaddits Syaikh Abdullah Al Harari

 Berikut adalah teks surat al-Shaykh Sa`īd al-Ţanāţirah al-Dimashqī al-Ĥanafī kepada al-Muĥaddith al-Syaikh `Abdullah al-Hararī al-Habashī.


"بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا محمد سيد الأولين والآخرين وصاحب الشفاعة يوم الدين يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم وعلى آله وصحبه أجمعين.

إلى فضيلة سيدي الشيخ عبد الله الشيبي الهرري العالم الفاضل المربي على سيرة السلف الصالح على مذهب أهل السنة والجماعة على الطريقة المحمودة التي اختارها السلف الصالح من أهل العلم والتقوى والورع على سنن محمد صلى الله عليه وسلم. أقدم إليكم أسمى التحيات وأطيب الكلمات بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دائما وأبدًا... لم أقطع أملي ورجائي من الله عز وجل أن يكرمني بكم وتقر عيناي برؤياكم وتطيب نفسي بالمثول بين يديكم كما قال أبو هريرة رضي الله عنه لسيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم: "يا رسول الله إذا رأيتك طابت نفسي وقرت عيني". هكذا أشعر بجوارحي حينما أسمع بكم أو أرى أحدًا يعرفكم أو رآكم أو مثل بين يديكم...سيدي الشيخ عبد الله لقد نقلت منكم بعض قواعد وأحكام في الدين وسجلتها عندي وكثيرًا ما أستشهد بها وأدعوا لكم بالخير والتوفيق والعناية. اه‍

١٨ ربيع آخر ١٤٠٧ ه‍ ١٩٨٦/١٢/٢٠ 

خادمكم طويلب العلم الشريف

محمد سعيد الطناطرة". اه‍.


Terjemahan:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا محمد سيد الأولين والآخرين وصاحب الشفاعة يوم الدين يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم وعلى آله وصحبه أجمعين.

“Kepada yang mulia Sayyidī al-Shaykh `Abdullah al-Shaybī al-Hararī yang alim, mulia, seorang murabbi atas jalan al-Salafuŝ-Ŝālīĥ mengikut mazhab Ahlis-Sunnah wal-Jamā`āh atas jalan yang dipuji, yang telah memilih jalan golongan al-Salafus-Ŝāliĥ daripada ahli ilmu, takwa dan warak di atas sunnah-sunnah Nabiyy محمد. Saya persembahkan kepada tuan setinggi-tinggi salam dan sebaik-baik kalimat selepas ucapan "al-salāmu `alaikum wa raĥmatullāhi wa barakātu-hu" yang kekal dan abadi... Saya tidak memutuskan cita-cita dan harapan saya daripada Allah `azza wa jalla untuk memuliakan saya dengan tuan dan menyejukkan kedua-dua mata saya dengan melihat tuan, dan gembira jiwa saya dengan dapat duduk di hadapan tuan sepertimana berkata Abū Hurairah kepada Sayyidinā Rasūlullāh ﷺ [yang maknanya]: _"Wahai Rasulullah, apabila aku melihatmu, gembiralah jiwaku (tenanglah jiwaku) dan gembiralah mataku (sejuk mataku memandang)"_. Beginilah yang dapat saya rasakan dengan anggota-anggota tubuh saya ketika saya mendengar tentang tuan atau saya melihat seseorang yang mengenali tuan atau dia telah melihat tuan atau telah duduk di hadapan tuan. Sayyidī al-Syaikh `Abdullah, sesungguhnya saya telah menukilkan daripada tuan sebahagian kaedah-kaedah dan hukum-hukum dalam agama dan saya telah mencatatnya bersama saya, dan banyak kali saya menjadikannya sebagai hujah, dan saya mendoakan untuk tuan mendapat kebaikan, taufik dan juga penjagaan”. Intaha.

18 Rabi`ul-Akhir 1407 H bersamaan 20/12/1986

Yang berkhidmat pada ilmu yang mulia,

Muĥammad Sa`īd al-Ţanātirah


Selain surat ini, ada banyak pengakuan dan surat yang berdatangan kepada syaikh abdullah al harari tentang kealiman dan hujjah yang kuat untuk membentengi dari paham-paham yang menyesatkan.

Posting Komentar untuk "Surat Syaikh Al Dimashqi Al Hanafi kepada Muhaddits Syaikh Abdullah Al Harari"